Moskvič TPK

( prototyp 1955 )

Automobilka MZMA se činila nejen v civilních vozech, ale i v armádní sféře. Ostatně, Moskvič 420 K, který sloužil jako pick-up, nebo jako nosič nástaveb APA-7 na civilních i vojenských letištích, byl toho jen důkazem. Model s označením TPK je lehké, obojživelné terénní vozidlo pro účely armády.

V polovině padesátých let byl představen prototyp Moskvič TPK - využití pro vojenské zdravotnictví. Moskvič TPK zřejmě jiné typové ani číselné označení neměl. Jednalo se o nízký a otevřený vůz s celokovovou karosérií, který byl určen k evakuaci raněných z bojiště, dodávky munice, vojensko-technického vybavení a také instalaci některých druhů zbraní. První model byl postaven na základech Moskviče 401. Motor byl umístěn vpředu mezi předními sedadly. Vůz poháněl řadový čtyřválec s rozvodem SV o objemu 1 074 cm3 s výkonem 26 koní a s přenosem síly na zadní nápravu. Převodovka byla klasická z Moskviče 401, to znamená třístupňový manuál. Palivová nádrž byla umístěna pod podlahou v zadní části vozu. Bohužel, není foto pravé strany vozu, takže si s ohledem na speciální vojenské využití netroufáme popsat celý vůz. Na levé straně v zadní části je vidět přidělané nářadí - vojenský rýč. Jednoduchá vojenská pomůcka pro každého vojáka. Vůz je nekrytý, ale v případě potřeby se dala nad úložný prostor nasadit plachta s oblouky. Tam byla dvě lůžka, která se zasouvala ze zadní strany. Vpředu měli ale řidič i spolujezdec smůlu. Tento prostor nebyl nijak krytý, a tak si museli pořádně užít doslova každou nepřízeň počasí.

Vůz měl ale jednu zvláštnost. Tou byl sloupek řízení, který se dal sklopit na levou stranu. To umožnilo řidiči se skrýt za levou stranu vozu a přitom ho mohl ovládat. Když už jsme u toho ovládání, které mohlo přejít až skoro k plazení vedle vozu, tak znovu připomínáme převodovku, ta měla nejspíš redukci nebo něco podobného k přizpůsobení k pomalé jízdě. Řidič se mohl takto krýt před palbou a přitom řídit. Zleva tomu tak nebylo. Moskvič TPK měl jednu obrovskou nevýhodu. Tyto malé vozy s využitím pro vojenské zdravotnictví v padesátých letech už pár značek vyrábělo. Jenže tohle TPK od Moskviče bylo zřejmě jediným vozem s jednou poháněnou nápravou. A tohle byl na vojenském voze, který tráví svůj čas hlavně v terénu, obrovský nedostatek. Armáda nakonec tento projekt zavrhla.

Fotografie vozu TPK z roku 1955:

Moskvič  Moskvič  Moskvič


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz