Už jako malého kluka mě silně braly automobily. Byly to všelijaké nákladní vozy, dále také americká auta, ale ze všeho úplně nejvíc to byly Moskviče. Vzpomínám na ty časy, kdy jsme se s ostatními kluky na základce dohadovali, která značka je nejlepší a kolikrát jsme se o přestávce kvůli tomu i poprali. Tohle všechno mi vlastně zůstalo až do dneška a za Moskviče byl i dýchal. Akorát už se neperu, nemá to cenu. Svůj sen vlastnit Moskviče jsem si splnil a hned dvakrát. Tímto bych vám chtěl představit svého Iže 2715 a Moskviče 2140.
Klasický automobil Moskvič ve verzi pick-up vyráběný automobilkou v Iževsku. Ve městě Iževsk, vzdáleným zhruba 500 km od Moskvy se v továrně IZH vyráběli jak osobní tak i užitkové verze automobilů Moskvič. Tam se na základech automobilu Moskvič 412 vyráběly i užitkové pick-upy. Jedním z nich je i můj vůz. Do bývalého Československa se tyto verze nedovážely a tak je to u nás trochu rarita. Je roku výroby1982 a je po náročné renovaci. A jak jsem k němu vůbec přišel .....
Už od dětství se mi líbili automobily značky Moskvič a i doma jsme jednoho měli. Jako dítě jsem byl s rodiči na dovolené v Jugoslávii a tam jsem poprvé zahlédnul užitkové verze na vlastí oči. Na pláž jsme chodili okolo jednoho zmrzlináře, který měl moskviče ve verzi pick-up, a s tímto vozem vozil a prodával zmrzlinu. U nás v Československu byli na ulici k vidění převážně karosářské varianty sedan a kombi a toto byla docela rarita. Řekl jsem si " to je panečku auto, takové bych taky jednou chtěl mít". Přišla revoluce, pak uletělo mnoho let a okolo roku 2008 jsem po jednom takovém pick-upu zatoužil.
Procházel jsem denně na internetu různé inzertní servery s prodejem ojetých aut, ale Moskvič ve verzi pick-up byl k nesehnání. Občas se nějaký objevil v inzerci v Rusku či Ukrajině, jenže od tam byl problém vzdálenost a přihlášení u nás v Česku, jakožto zemi EU. Začal jsem se tedy poohlížet po inzerci v rámci unie. V západní Evropě se občas nějaký ten Moskvič v inzerci objevil, bohužel ne pro mě hledaný pick-up. A pak ejhle, našel jsem jeden inzerát v Maďarsku. Proběhlo pár telefonátů s pomocí kamaráda a bylo rozhodnuto. Hned o víkendu jsme pro vůz jeli.
Automobil prodávajícímu sloužil roky jako pracovní vůz pro zásobování místního hotelu. Bylo to na něm znát. Ale když po něčem toužíte tak dokážete hodně odpustit. Byl to případ i tohoto kusu. Po koupi a dovezení domů jsem zjišťoval možnosti jak dál. Nakonec jsem se dohodl s Pavlem Jirouškem a jeho týmem, na renovaci celého vozu. Pavel měl s opravami letité zkušenosti a tak jednoho dne automobil odcestoval za ním do Prahy.
Tam strávil více než rok. Kluci v dílně na něm vyráběli téměř celou podlahu, podběhy, lemy a mnoho dalšího. Pak se práce z časových důvodů zastavili. Auto stálo ladem a nic se nedělalo. A tak se Jára nově domluvil s Josefem Hořákem na dodělávkách a lakování. Nově se tedy vozidlo převezlo k Pepovi do dílny na okraj Prahy. Zde strávilo půl roku. Jakmile bylo složené a nalakované mohlo se vrátit zpět na Moravu.
Doma se pak pokračovalo zasklíváním, montáží interiéru a exteriéru, udělali se komplet nové brzdy, opravou prošel i motor. Po částečném znovu zprovozněním byl vůz opět naložen na podvalník a převezen k Liborovi Pozzimu do Zlína na opravné klempířské práce. Po těchto zákrocích putovalo opět do lakovny, kde byl vůz celý znovu přelakován.
Když se automobil dostal opět domů tak se dostrojovali další drobnosti a pracovalo se převážně na korbě vozu. Pro nákladový prostor byla vyrobena zbrusu nová podlaha s úchyty pro upevnění převáženého nákladu. Pro provoz bez nástavby byla vymyšlena elegantní plachta, která se dá během pár minut rozdělat a díky ní je za deště v nákladovém prostoru sucho. Stejně snadno lze vůz předělat na verzi s nástavbou.
Od začátku renovace až do konce se postupovalo tak, aby automobil odpovídal co nejoriginálnějšímu stavu tak jak vyjel kdysi z výroby, ať už barvou a tvary karosérie tak i originálním interiérem. Tímto bych chtěl poděkovat všem, co mi pomáhali s náročnou renovací. Výsledkem této tvrdé práce je i získané ocenění v podobě dvou pohárů za nejpěknější automobil na srazech Moskvičů.
V roce 2016 automobil vyhrál pohár za 2 nejpěknější automobil srazu v Náchodě, v roce 2018 vyhrál 1 místo za nejzajímavější Moskvič na sraze Moskvičů na hradě Svojanov.