Járova garáž

Už jako malého kluka mě silně braly automobily. Byly to všelijaké nákladní vozy, dále také americká auta, ale ze všeho úplně nejvíc to byly Moskviče. Vzpomínám na ty časy, kdy jsme se s ostatníma klukama na základce dohadovali, která značka je nejlepší a kolikrát jsme se o přestávce kvůli tomu i poprali. Tohle všechno mi vlastně zůstalo až do dneška a za Moskviče byl i dýchal. Akorát, že už se neperu, nemá to cenu. Svůj sen vlastnit Moskviče jsem si splnil v roce 1988, kdy jsem si pořídil model 2140 z roku 1976. Vůz už byl hodně opotřebovaný a já jsem byl již pátý majitel. Ještě předtím, než jsem nastoupil na vojnu, jsem vůz s pomocí otce zgenerálkoval. Čas rychle letěl a já jsem se svou první 2140 jako pracantem, který jezdil za každého ročního období, prožil 18 let.Mezi tím už jsme měl ve svém okolí dávno zmapované všechny další Moskviče a znal i jejich majitele. A právě na jedno takové auto jsem měl už několik let zálusk. Jeho majitele jsem oslovil s tím, že mám vážný zájem o koupi. Čas letěl dál a já už plánoval druhou renovaci své první 2140, tentokrát už ale ne do stavu vozu pro běžné ježdění, ale do stavu výstavní leštěnky. A právě tehdy, v roce 2004, se mi po sedmi letech ozval majitel zelené 2140 z roku 1979. Okamžitě jsem šel auto koupit a přitom jsem ani nesmlouval, i když jsem věděl, že určité věci budu muset opravovat. Tím byl ale zpečetěn osud mé první 2140, která později skončila na náhradní díly. Nově koupený vůz byl po nedávné nehodě na zadní část. Proto je na voze zadní nárazník z novějších modelů. Časem ho ale stejně vyměním za celochromový. Po karosářské stránce je vše ale původní. Zadní čelo se natáhlo a srovnalo. Také nosné části vozu jsou původní. Opravil se podélný levý nosník od motoru, který byl rozervaný mrazem ! Opravovala se také oka na zvedání vozu, která byla vyhnutá, a přitom ani nebyla rezavá.

Moskvich 2140foto Moskvich 2140foto Moskvich 2140foto Moskvich 2140foto Moskvich 2140

Také jsem měnil interiér, ve kterém bylo snad sto nálepek, které nešly sundat, a také otáčkoměr, palivoměr teploměr a vše ostatní, co tam nepatřilo. Původní interiér byl červeno-černý. Dnes je ale celý červený, a to včetně originální přístrojové desky, kterou jsem sháněl 18 let ! Ještě mě ale čeká horní čalounění dveří a středový tunel nad převodovkou. V roce 2005 jsem měnil unavená listová péra za opravená naklepaná. V roce 2007 pak přišla na řadu převodka řízení, kterou mně dělal Jindra Holub z Ústí nad Labem. V roce 2013 se pak měnila spojková lamela. Samozřejmě, že těch oprav bylo více, ale tak už to chodí u starých vozů. Lak na voze je až na zadní čelo, zadní blatníky a kufr ( důsledek havárie na zadek ) původní a je pořád s vysokým leskem. Do budoucna chci ještě udělat opravu náhonu rozdělovače, výměnu hlučného diferenciálu a chci konečně namontovat originální stěrače světel, které jsem sháněl 20 let, a které mi už několik let leží v garáži. I když tento vůz u svého původního prvního majitele jezdil za každého počasí a byl pracantem dlouhá léta, tak můžu říct, že to byl udržovaný vůz, a když to tak vezmu pohledem na stará auta, tak jsem s ním zas tolik práce neměl. Tímto bych chtěl poděkovat původnímu majiteli, který už dnes není mezi námi, že se o svůj vůz vzorně staral a po letech čekání mi ho prodal. Jinak můžu říct, že s Moskvičem 2140 jezdím už od svých 18 let a rozhodně bych nikdy neměnil. Spolu s užitkovým Ižem 2715 jsem si splnil své moskvičácké sny, které se mě drží už od dětství.

Moskvich 2140foto Moskvich 2140foto Moskvich 2140foto Moskvich 2140foto Moskvich 2140

Izh 2715 - Klasický pick-up na bázi Moskviče 412, r.v.1982. Vozidlo jsem dlouho sháněl, nakonec jsem našel jeden inzerát v Maďarsku a bylo rozhodnuto. Hned o víkendu jsem jel pro něj. Nyní je vůz po náročné renovaci a už se jen dolaďují detaily.

Izh 2715foto Izh 2715foto Izh 2715foto Izh 2715foto Izh 2715

Izh 2715foto Izh 2715foto Izh 2715foto Izh 2715foto Izh 2715

Izh 2715foto Izh 2715foto Izh 2715foto Izh 2715foto Izh 2715

 


© 2009 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz