Úvod sport
Historie
Současnost

Vytrvalostní závod 24 hodin - Spa Francorchamps 1971

Circuit de Spa-Francorchamps je slavný okruh pořádající závody Velké ceny Belgie vozů formule 1 a vytrvalostního závodu 24 hodin Spa. Srovnávat se dá se Severní smyčkou v Německu, někdy se mu přezdívá i Ardenská horská dráha. V minulosti nebyla situace tak růžová, jak by se mohlo z dnešního pohledu zdát. Závodění bylo neuvěřitelně nebezpečné a na některých okruzích jste museli mít pro strach uděláno. V 60 a 70. letech umíralo na tratích každoročně několik špičkových jezdců. Jednou z takových tratí byl i původní okruh ve Spa Francorchamps. Původní okruh trojúhelníkového tvaru dlouhý něco přes 14 km byl navržen a zkonstruován Julesem de Theirem a Henrim Langloisem Van Ophemem na veřejných silnicích mezi belgickými obcemi Francorchamps, Malmedy a Stavelot. Okruh navíc obsahuje jednu z nejslavnějších pasáží ze všech tratí motoristického světa - divácky oblíbenou Eau Rouge, ale také jednu z nejnebezpečnější zatáček světa – Masta Kink.

Moskvič 412     Moskvič 412

Vraťme se v čase do roku 1971, kdy se o závodním víkendu 24 a 25 července jel vytrvalostní závod tzv.24 hodin. Již ve středu 21. července byli přiváženy do depa okruhu závodní vozy. Ty byly zkontrolovány a pokud splňovali všechny náležitosti, dostali schválení pro start do závodu. Mezi vozy věhlasných značek jako Ford, Fiat, Alfa Romeo, Porsche, Mercedes-Benz, BMW, Opel, Renault, Chevrolet a další, prošli přejímkou i tři sovětská vozidla Moskvič 412. Ty do závodu nasadila belgická firma Scaldia-Volga.

Moskvič 412     Moskvič 412

Na vozidlech proběhlo mnoho technických úprav. Od vylepšení odpružení podvozku až po upravený motor s dvouvačkovou hlavou, s přídavným chladičem oleje a karburátory Weber. V interiéru byla nainstalována ochranná klec řidiče a sportovní sedadlo s bezpečnostním vícebodovým pásem. Zvenčí byly odstraněny oba nárazníky a na přídi vozu přibyly dva páry přídavných světel na jízdu v noci. Vozy obouvaly závodní kola s pneu Michelin. Všechny tři Moskviče měli bílé lakování s matně černou kapotou motoru. Pro jejich rozeznání na trati se od sebe odlišovaly nejen startovním číslem, ale i jinými barevnými odstíny pravých předních blatníků a stejně barevnou zádí vozu. Jednalo se o standardní odstíny z výrobní řady Moskvičů. Vůz se startovním číslem 56 měl blatník žlutý, 57 olivově zelený a vůz číslo 58 modrý.

Moskvič 412     Moskvič 412

Moskviče byly zařazeny do skupiny divize 2, to je skupina vozů s nižším obsahem motoru. Již první zajížděné časy v trénincích naznačovali, že to nebudou mít Moskviče snadné. Celkově nejrychlejší kolo v kvalifikaci zajel vůz Ford Capri RS2600 s časem 4:12.200. Nejrychlejší kvalifikační kolo s vozem Moskvič zajel vůz s číslem 56 - viz tabulka níže. I když kvalifikace nedopadla úplně podle představ týmu, tak nikdo nevěšel hlavu. Věděli, že výkonnostně ztrácí na konkurenci s šesti a osmiválcovými motory, ale také si uvědomovali, že právě ty víceválcové motory mají větší spotřebu paliva a budou tedy muset během závodu častěji stavět a doplňovat palivo. Důležitější pro ně byla konkurence v jejich skupině v divizi 2. Dobře si uvědomovali, že právě spolehlivost bude tím nedůležitějším faktorem tohoto závodu.

Moskvich

Vůz číslo 56 zajetý čas 5:33.800 startovní pozice 69
Vůz číslo 57 zajetý čas 5:34.600 startovní pozice 70
Vůz číslo 58 zajetý čas 5:38.700 startovní pozice 71

Na start se postavilo necelých 80 vozů. Závod sledovalo na okruhu 80 tisíc diváků. Závod byl odstartován. Vozy se řítily bok po boku do známé vlásenky Eau Rouge, kde jezdci rychle zatáčí doleva a hned vpravo vyjíždí prudký kopec. Na vrcholu tohoto kopce je levá zatáčka Radillon, do níž není vidět. Okruh dále pokračoval po části Les Combes směrem k obci Burnenville. Kolem ní se projíždělo v rychlém pravotočivém zakřivení. U Malmedy začínala dlouhá rovinka Masta. Zde dosahovaly vozy nejvyšší rychlosti. Uprostřed této rovinky se nacházela jedna z nejstrašidelnějších zatáček na světě - šikana Masta Kink. Její úspěšné projetí vyžadovalo zručnost a odvahu. Jezdci se ji snažili projíždět pod plným plynem. Potřebovali jste velkou dávku odvahy a pořádné koule, abyste tady nesundali nohu z plynu. Jakmile jste to totiž udělali, nejenom že jste ztratili čas, ale také jste ohrozili svou bezpečnost, protože jezdec za vámi nohu z plynu rozhodně nesundal. Po projetí této nebezpečné pasáže jezdci pokračovali dlouhou rovinkou Holowell, na jejímž konci se nacházela ostrá zatáčka na příjezdu do samotné obce Stavelot. Další rychlá část okruhu vedla lesy do Blanchimontu. Po vyjetí z lesů opět tvrdé brzděni do ostré pravotočivé zatáčky La Source a přes cílovou rovinu do dalšího a dalšího kola. Řečí čísel jsou to první čtyři a půl minuty z dlouhých 24 hodin. A stále dokola, kolo za kolem minutu po minutě.

Nevyzpytatelné počasí Ardenských vrchů si vybíralo svou daň. O půlnoci přišla průtrž mračen. Klání se muselo několikrát přerušit, ať už kvůli nehodám na trati, tak i silnému dešti. Za rozbřesku pokračovalo už jen 23 závodních vozů. Cílovou čáru maratonu dokončilo jen 19 aut ( někde se uvádí jen 18 ). Zvítězil vůz Ford Capri RS2600, druhý Mercedes AMG W109 300 SEL a třetí Alfa Romeo GTAm - viz tabulka níže. Dva ze tří startujících sovětských vozů projeli cílem bez nutnosti výměny oleje a vody na 16 a 17 místě. Třetí vůz nedojel kvůli problémům s motorem, když mu selhalo těsnění hlavy válců. Přesto po dojetí do cíle zástupci stájí i publikum tleskalo sovětským vozům ve stoje. Přestože byli pomalejší než jejich soupeři, ukázalo se, že jsou mnohem spolehlivější. Úmrtnost techniky byla totiž značná. Z 12 startujících BMW dojeli do cíle pouze 4 vozy, z 6 startujících Opelů pouze jeden, z 8 startujících Fordů jen dva ( první a poslední místo ). Cíl neviděl žádný Fiat, Renault ani Chevrolet. Většinu svých vozů dokázalo projet cílem jen Alfa Romeo a Moskvič plus dvě soukromě odstartované NSU. Královský pohár za nejlepší týmový výsledek vyhrála před Moskvičem Alfa Romeo. Ještě se sluší napsat, že tímto závodem se proslavil předvedeným výkonem Mercedes Benz 300SEL AMG, kterému pro jeho velikost a řev vidlicového osmiválce se lidově začalo přezdívat Rudá svině.

Spa Francorchamps 1971     Spa Francorchamps 1971

Dnešní okruh ve Spa je již značně přepracován. Dnes měří okruh jen 7 km, splňuje veškeré moderní bezpečnostní požadavky a je oblíbeným místem mnoha pilotů a fanoušků. Stále se zde závodí, ať už závody cestovních vozů, závodí zde Formule 1 ale i tradiční 24 hodinový speciál. A když tak sedím doma u televize a sleduji závod ve Spa a vidím, jak se moderní vozy řítí do Eau Rouge, vždy si vzpomenu na tři Moskviče, které se tam také tak dravě řítily kolo na kolo a jsem na to náležitě hrdý!

Moskvič 412     Moskvič 412

Výsledky prvních tří vozů v cíli + umístění vozů Moskvič 412:
V cíli Vůz / Team Číslo vozu Jezdci Pozice na startu
Kvalifikační čas
Základní údaje
1 Ford Capri RS2600
Ford Koln
22 Dieter Glemser
Alex Soler-Roig
Start 3
4:09.900
Ford V6, 2873 cm3
2 Mercedes W109 300SEL
( AMG )
35 Clemens Schickentanz
Hans Heyer
Start 5
4:14.500
Mercedes Benz V8, 6834 cm3
3 Alfa Romeo GTAm
( Autodelta )
42 Carlo Facetti
Toine Hezemans
Start 12
4:26.400
L4 2v DOHC, 1985cm3
16 Moskvič 412
( Scaldia-Volga )
57 Claude Collaer,
J.P.Moers
Start 70
5:34.600
Uzam 412, DOHC, 1478 cm3
17 Moskvič 412
( Scaldia-Volga )
58 Willy Segers,
Emile Businaro
Start 71
5:38.700
Uzam 412, DOHC, 1478 cm3
Neklas. Moskvič 412
( Scaldia-Volga )
56 Jean-Marie Lagae,
Etienne Stalpaert
Start 69
5:33.800
Uzam 412, DOHC, 1478 cm3


© 2009 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz