V současné době existují v České rep.
právní normy, které umožňují pohyb historických vozidel (HV) na pozemních
komunikacích. Způsob a stanovení podmínek pro testování HV stanoví vyhl.
355/2006 Sb.
Pokud se rozhodnete učinit z vašeho stroje historické vozidlo, musíte
absolvovat klubovou a následně krajskou testaci HV, kterou vám zajistí klub,
resp. klubová testační komise a krajská testační komise (tyto subjekty musí být
nositelem národní autority FIVA).
K testování HV na historickou původnost je
zapotřebí zajistit:
1) vůz k otestování v odpovídajícím stavu (vysvětleno dále)
2) protokol z STK respektive z autoservisu s odpovídajícím měřícím zařízením
(protokol musí mít samozřejmě kladné hodnocení a nesmí být starší než 3 měsíce)
Pro první testaci:
1) Vyplněný formulář přihlášky ke klubové testaci (zašleme
mailem na požádání)
2) Vyplněný testační protokol (stáhnout můžete zde)
3) všechny dostupné údaje a dokumenty o voze (zahraniční TP, kupní smlouvu či
jiný nabývací doklad apod.), jehož rok výroby nesmí být mladší než rok 1983
4) 14 ks fotografií vozu, 6x9cm, z toho 7 ks levopředek a 7 ks pravozadek a 4 ks
fotografií vozu, 10x15cm, z toho 2 ks levopředek a 2 ks pravozadek. Fotografie
musí být barvené, lesklé, na fotografickém papíru - žádná kopírka!!! Vůz musí
být v celém výřezu fotografie, fotografován na neutrálním pozadí (louka,
betonová či asfaltová plocha apod.), bez jakékoliv registrační značky a označení
státu. Vůz musí být fotografován v tomtéž stavu, v jakém bude i následně
provozován (barva, barevná kombinace, doplňky, kola apod)
5) protokol o technické prohlídce historického vozidla, popř. protokol z STK
(zkrácená veteránská varianta) s kladným vyjádřením (záleží na požadavku testační
komise)
6) lokalizaci identifikačních znaků vozidla, jako je VIN kód, štítek s výrobním
číslem a hlavně výrobní číslo motoru!!!
Pro retestaci:
1) stávající průkaz k již testovanému vozidlu
2) dvojlist s klubovou testací
3) potvrzení (interní protokol) o technickém stavu historického vozidla s
kladným vyjádřením, vyplněné odborným autoservisem s odpovídající měřící
technikou (pro retestaci netřeba STK, ale samozřejmě může být)
INFORMACE PRO MAJITELE STARŠÍCH PRŮKAZŮ: Modré průkazy mají platnost do konce roku 2008 - do té doby si musí majitel HV zajistit výměnu u příslušné klubové a krajské testační komise. Aby vám mohly být vyrobeny podklady pro získání nového průkazu (nový protokol o klub. a krajské testaci HV), musíte dodat 7 párů fotografií 6 x 9. Staré průkazy vám potom vymění za nové na příslušném registračním místě. Klub vám za tuto činnost nic účtovat nebude, na registračním místě zaplatíte poplatek 50,- Kč. Výměnu průkazů nenechávejte na poslední chvíli!
Základní informace o odpovídajícím stavu vozidla:
1/ v každém případě původní typ motoru a převodovky, dodávaný v
tomtéž období výrobcem
2/ původní typ a rozměr ráfků dodávaných výrobcem, popřípadě typ ráfků z
volitelného vybavení, které bylo výrobcem nabízeno nebo prodáváno v období
normální životnosti vozidla (viz. kodex FIVA), původní nebo dobové poklice.
Použití jiných kol je třeba doložit dobovým materiálem (prospekt, časopis,
katalog doplňků apod.)
3/ velmi dobrý technický stav a celkovou bezchybnou funkčnost
4/ karoserii bez koroze
5/ jednotný celistvý lak (bez neodborně zastříkávaných míst, většího počtu
oděrek a jiného poškození; trochu jiná situace je u původního laku, který ještě
nebyl nikdy přestříkáván – v zájmu zachování originality je možná větší
benevolence v posuzování oprav). V tomto případě je však nutné individuální
posouzení TK.
Poznámka: černý matný lak, byť celistvý, nebude posuzován jako lak vhodný na
veterána.
6/ slušné povrchy chromovaných a hliníkových součástí
7/ všechny znaky a emblémy odpovídající danému modelu a roku
8/ absenci jakýchkoliv nedobových doplňků (plastové nebo gumové ochranné lišty,
různé nápisy či „vylepšení“, nedobová audio/video technik aj.).
9/ celkovou čistotu karoserie, podvozku a motoru (letité nánosy mastnot ani
čerstvé úniky olejů nebudou akceptovány)
10/ interiér bez výrazného poškození (není přípustné roztržené či neodborně
spravené čalounění, nekompletnost interiéru nebo náhrada jeho součástí moderními
prvky)
11/ jednoduše shrnuto, co nejbližší podobu s originálem vyrobeným v továrně
Argument typu: „Já si teď jen dva měsíce pojezdím a auto hned půjde na kompletní
repasi“ nebo "já si ty kola, nárazníky a zrcátka do týdne vyměním" jsou
absolutně nepřípustné. S testováním nepospíchejte a nechte jej až na chvíli, kdy
bude vůz zcela hotov! Testační komise odmítne majitele vozů, které nesplňují
dané požadavky. Stejná kriteria platí i pro retestace již testovaných vozidel,
které se provádí každý rok. Stroje postupem času stárnou a loňská úspěšnost při
testaci nemusí být automaticky zárukou té letošní. Z toho důvodu je nezbytné
odstranit všechny již dříve avizované závady. Bez doložení protokolu o tech.
kontrole HV, z STK nebo z odborného servisu nebude vůz testován resp. retestován.
Je třeba si uvědomit, co vlastně pojem veterán znamená a k čemu je takový vůz
určený. Pro dokonalejší představu je vhodné si přečíst Technický kodex FIVA (Federation
Internationale Vehicules Anciens), který by každý veterán otestovaný v ČR, měl
splňovat.