zdroj: Svět motorů
Nejrozšířenější zahraniční vůz na našem trhu, Moskvič 407, bude letos nahrazen modelem 403. Nový model má v porovnání s dosavadním některá zlepšení, i když v zásadě jde pouze o menší změny. Moskvič 403 tak tvoří mezi typ na cestě k novému, od základu změněnému typu 408, jehož výrobu Moskevský závod malolitrážních automobilů již delší dobu připravuje. Podle dosud dostupných podkladů jsou na voze Moskvič 403 oproti dosavadnímu typu níže uvedené změny:
Tvar karosérie
zůstává stejný. Změněná je maska chladiče, která je oproti dosavadní
širší, takže zasahuje i do boku blatníků, a má změněný vzor chromovaného
mřížoví. Přední blikací svítilny obepínají postranní hrany masky. Vozy
budou pouze jednobarevné, což odpovídá dnešnímu evropskému trendu, proto
budou změněny i boční okrasné lišty tak, že uprostřed boční stěny
vytvářejí úzký pruh, který bude nastříkán jinou barvou než celá
karosérie. Po technické stránce jsou největší změny v zavěšení předních
kol, v řízení, v ovládání ústrojí převodovky, spojce a brzdách. Tyto
skupiny jsou překonstruovány. Zavěšení kol je zesíleno, především obě
trojúhelníková výkyvná ramena, vinuté pružiny a jimi procházející
teleskopické tlumiče zůstávají beze změny. Nové jsou veškeré páky i
kloubové spoje. U modelu 407 se odklon kol seřizoval výstředným pouzdrem
čepu nápravy, kdežto u nového modelu se mění vymezovacími podložkami na
horním závěsném rameni. Nové zavěšení si vyžádalo pochopitelně i změnu
přední nápravnice.
Nový volant - moderního tvaru se zapuštěnou hlavou
- má kontaktní kruh houkačky místo dosavadního polokruhu. Hřídel volantu
prochází trubkou, která přenáší pohyb řadící páky ( umístěné stejně jako
u předchozího modelu pod volantem ) na řadící objímku s pákou a táhly,
která ovládají řadící ústrojí převodovky. Model 407 měl hřídel řadící
páky uložený vedle hřídele volantu. Mechanické ovládání spojky je
nahrazeno hydraulickým, takže na příčné stěně za motorem je vedle
vyrovnávací nádržky brzdové kapaliny druhá vyrovnávací nádržka
hydraulického ovládání spojky. Směrovky, zapojované u modelu 407 malou
páčkou na horní části hlavy volantu, jsou u modelu 403 ovládány dnes
nejběžnějším způsobem, tj. delší páčkou na levé straně pod volantem.
Model 407 měl jedinou asymetrickou spojovací tyč řízení, kdežto pákoví
modelu 403 je symetrické, s dlouhou střední spojovací tyčí, na kterou
jsou na obou vnějších koncích kulovými klouby připojený krátké
seřiditelné řídicí tyče s levo- a pravotočivým závitem. Sbíhavost
předních kol zůstává nezměněná, 1,5 - 2,5 mm, odklon kol je 0°45' ±
30'. Nově jsou udávány ostatní hodnoty geometrie řízení, které u
předchozího modelu chyběly: záklon čepu je 0°50' ±
1°, příklon čepu 0°40' ±
30'. Model 407 měl stejný rozchod předních i zadních kol - 1220
milimetrů. U modelu 403 se změnil rozchod předních kol na 1225 mm,
zadních na 1280 mm.
Motor ve své podstatě není změněn, až na hrubý
čistič oleje, uložení bloku a na přívodní hadici vzduchu ke karburátoru.
Zmodernizováno je uchycení všech pedálů, které jsou zavěšené. Značně
změněné je ústrojí nožní i ruční brzdy. Hlavní brzdový válec tvoří celek
s průhlednou zásobní nádržkou - u předchozího modelu byla nádržka
oddělená. Všechny brzdy mají samočinné seřizovače. Malé změny doznaly
chladič a clona chladiče. Omývač skla, kterým je Moskvič 403 vybaven,
jistě uvítá každý z majitelů tohoto vozu. Dovoz nového typu 403 bude
zahájen ve 2. čtvrtletí t.r.
Dr. Bruno Šteiner