Moskvič 444

( 1956 - 1959 prototyp )

V roce 1956, přesněji na podzim, začal vývoj nejmenšího vozu z rodiny Moskvičů. Měl navíc tu zvláštnost, že byl osazen vzduchem chlazeným motorem, a to umístěným vzadu. Ale vraťme se na úvod padesátých let, kde to vše začalo.

Moskvich 444

Začátkem padesátých let se hospodářství v západní Evropě již vzpamatovalo po válce a to platilo i v automobilovém průmyslu. Čím dál více lidí chce vlastnit a řídit své auto, a právě pro tyto zákazníky mnoho automobilových společností začalo vyvíjet malé, levné a úsporné kompaktní automobily. Móda těchto malých maloobjemových automobilů postupně získávala masový charakter. Sovětský svaz nemohl zůstat pozadu. Tento úkol na vytvoření mini vozu byl zadán týmu z MZMA. Nebyl to ale zrovna lehký úkol. U takto malého vozu klasické uspořádání motor vpředu a zadní náhon nebyl z důvodu velké hmotnosti agregátu možný. V západní Evropě se čím dál častěji stávala populární koncepce motoru vpředu a předního náhonu. Od tohoto návrhu se taktéž upustilo a to z důvodu, vysokých nákladů na vývoj přední hnané nápravy - mělo se přeci jednat o malé a levné vozidlo. Jako poslední možností přišel návrh motoru vzadu a pohonu zadních kol.

S tímto typem pohonu neměli sovětští konstruktéři žádné zkušenosti, a tak jako předlohu jsi vybrali italský vůz Fiat-600, tehdy nejúspěšnější vůz této třídy. Nebylo tajností, že hned několik vozů Fiat-600 bylo zakoupeno pro oddělení designu v MZMA. Téměř celý rok trvala výroba prvního prototypu, který spatřil světlo světa v říjnu 1957. Tento první prototyp dostal výrobní označení 444. Tvar karosérie, proti směru otevírání dveří s posuvnými okny řidiče a spolujezdce do boku, s motorem umístěným vzadu a nezávislým zavěšením předních kol byl až na malé rozdíly věrnou kopií Fiatu. Vzhledem k tomu, že silniční podmínky v Sovětském svazu byly dosti odlišné od těch italských, museli návrháři zvětšit velikosti pneumatik z 12 na 13 palcové. Díky tomu se zvětšila světlá výška automobilu, ale naopak se také zmenšil vpředu objem zavazadlového prostoru a vzadu prostor pro usazení motoru a jeho chlazení. To mělo za následek výrazné změny v oblasti podběhů, podvozku a náprav, takže velikost kol a pneumatik celkově změnilo vzhled vozu již ve srovnání s maketou druhého prototypu s původním prototypem. Takto upravený prototyp byl odlišný jak v přední tak i zadní části karosérie. Neměli bychom opomenout, že vůz měl ale jednu zvláštnost - vychytávku. Jeho čelní sklo bylo totožné se zadním a byly si vzájemně zaměnitelné. Motorová jednotka oproti Fiatu 600 ( vodou chlazený čtyřválec ) byla úplně jiná. Konstruktéři z MZMA vsadili na vzduchem chlazené motory. První dvouválcový motor typu boxer nesl označení MD-65 IMZ a pocházel z motocyklové továrny Ural. Přestože byl slabší než motor od Fiatu, tak byl výrazně lehčí. Právě hmotnost těchto vzduchem chlazených dvouválců byla jejich největší předností. Takto upravený prototyp v barvě slonové kosti a se světle červenou střechou byl vystaven na konci roku 1958 na Výstavě hospodářských úspěchů v pavilonu mechanizace. Zajímavé ale bylo, že již nenesl logo s označením Moskvič 444, nýbrž 650 jakožto označení objemu motoru.

Právě motor MD-65 vytvořený na základě motocyklů, se během testů ukázal jako nevhodný pro auto. Měl objem 649ccm3 a výkon pouhých 17koní. Od toho se odvíjely špatné dynamické vlastnosti vozu: pomalý ve zrychlení a maximální rychlost činila jen 80km/h. Motor byl přitom příliš hlučný, špatně se chladil a navíc měl velmi nízko nad zemí umístěnou olejovou vanu. Ale hlavní nevýhodou byla jeho krátká životnost ( generální oprava každých 30 tisíc km. ). Z tohoto důsledku byl motor MD-65 zamítnut. Po těchto zkušenostech začal vývoj nových motorů různých objemových, ale i výkonových specifikací. Jednou z variant byly i motory o objemech 752cm3 a 748cm, které částečně vycházely z motoru Citroenu 2CV. Další variantou bylo použití motoru z vozu BMW-600 o objemu 582cm3 a výkonu 19,5 koně. Tento motor nesl označení 444-БКР ( без колесного редуктора / bez ozubených kol ). Konečné rozhodnutí přišlo až na začátku roku 1959 použit motor NAMI-965V, který částečně vycházel z motoru Volkswagenu. Jedná se o čtyřválcový, vzduchem chlazený motor typu boxer, který má oproti originálu nižší válce 77-66 mm a při pracovním objemu 746cm3 dává výkon 23 koní. Má oproti předešlému motoru vyspělejší a modernější konstrukci. Na začátku roku 1959 se ve stejném pavilonu výstaviště, to samé vozidlo jako na konci roku objevilo opět s jiným názvem. Tentokrát vůz dostal název MZMA-965 ( je to vidět i na cedulce před vozem na fotografii č.X ). V této chvíli byl již vůz ve stádiu, kdy se mohla rozjet jeho sériová výroba.

Dějiny se mění ale rychleji, než si myslíme a nakonec vše dopadlo úplně jinak. Dne 28 listopadu 1958 přišlo rozhodnutí Rady Sovětského ministerstva podpořit návrh ministrů Ukrajinské SSR a Státní SSSR s hlavním předsedajícím Nikitou Chruščovem převést celou výrobu tohoto mikroautomobilu do Záporožského automobilového závodu. Tak se taky stalo. Na jaře 1959, přesněji v dubnu automobilka MZMA odevzdala veškeré technické dokumentace a prototypy Moskviče 444 automobilce do Záporoží. Není tajností, že konstruktéři ze Záporožské automobilky pomáhali od roku 1958 s vývojem vozu Moskvič 444. V zápětí na to v roce 1960 začali opouštět brány závodu v Záporoží automobily Záporožec 965.

Technické informace zde

Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444  Moskvič 444


© 2010 moskvichklub.cz          Pro případné dotazy nás kontaktujte na info@moskvichklub.cz